ליצירת קשר ישיר

חייגו: 050-5273012

התנגדות דיירים להתחדשות עירונית

תוכן עניינים

התנגדות דיירים להתחדשות עירונית

להתחדשות העירונית תפקיד רב משמעות בפיתוחם והחייאתם של אזורים עירוניים. תפקיד ההתחדשות העירונית לשפר את התשתיות, איכות החיים, הדיור, התשתיות והכלכלה של תושבי המקום. 

למרות כל הסיבות ההגיוניות והמשכנעות הללו, לא אחת נתקלים מיזמיי ההתחדשות העירונית בהתנגדות מצד התושבים. במאמר שלפניכם נבחן את הסיבות האפשריות להתנגדות תושבים להתחדשות עירונית ואת הדרכים שניתן לנקוט בהן על מנת להתגבר על התנגדות זו. ובכל שאלה, הינכם מוזמנים להיוועץ עם עו"ד מומחה להתחדשות עירונית מטעם משרדנו.

האם תושבים רשאים להתנגד להתחדשות עירונית?

עלינו לזכור כי מדובר בנכס פרטי מקנת כספם של בעלי הדירות, ולכן התשובה המיידית היא כן. 

הם רשאים להתנגד למיזם, אך על פי החוק לא נדרשת לצורך קיום המיזם הסכמה של 100% מבעלי הדירות. במקרים בהם במיזם תמ"א 38/1 מתעוררת התנגדות של למעלה מ-33%, או בפינוי בינוי התנגדות של למעלה מ-20% מבעלי הדירות – לא ניתן יהיה לקדם את המיזם. חשוב לזכור כי ההתנגדויות חייבות להיות מבוססות על נימוקים משמעותיים ומבוססים. יתרה מכך, התנגדויות שאינן משמעותיות עלולות לגרום להטלת קנסות ודרישות פיצויים מהמתנגדים. גם אם הרוב יטה לטובת המעוניינים, יוכלו המתנגדים להגיש את הסתייגויותיהם והתנגדותם, אך לרוב תהיה אפשרות לכפות עליהם את המיזם.

הסיבות הנפוצות להתנגדות להתחדשות עירונית

חוסר אמון

ניתן להודות כי גם הרשויות העירוניות והממשלתיות וגם היזמים, הרוויחו ביושר את החשדנות וחוסר האמון. לא חסרים סיפורי עבר והווה של הפרת הבטחות, שחיתויות, קבלנים המפנים עורף שפגעו באמון. 

בארץ קיימים עשרות מיזמים "תקועים", שהדיירים בהם חיים באתר בנייה – בציפייה ארוכת שנים לסיום הליך הבניה.

הרגלים וקהילתיות

בעיקר תושבים מבוגרים, שחיים שנים רבות באותו אזור, חוששים מאד לאבד את הקשרים החברתיים, המכולת השכונתית, הירקן המוכר, מועדון הקשישים הידוע ועוד.

הם חוששים מהעקירה (גם אם היא זמנית) לאזור זר לתקופת המיזם, עקירה שעלולות להיות לה השלכות רגשיות וחברתיות משמעותיות על מבוגרים.

מורשת ושימור

מיזמים רבים של התחדשות עירונית, עלולים לפגוע באופי ההיסטורי של האזור בו עתיד להיות מבוצע המיזם. הריסת מבנים ישנים, עקירת עצים עתיקים ועוד. 

השינוי הקיצוני שעתיד להתרחש בשכונה מעורר התנגדויות, שלא אחת אינן תלויות גיל.

עני ועשיר

ההתחדשות העירונית מציעה שיפור משמעותי בדיור ובאיכות החיים הפרטית והשכונתית. השיפור הזה מביא בעקבותיו עליה בהוצאות התחזוקה הן של המבנה המשודרג והן של הארנונה בכללה. 

במקביל התחדשות עירונית מביאה זרם של אנשים חדשים ממעמד סוציואקונומי גבוה יותר משל אנשי השכונה הוותיקים. 

נוצר חשש מפגיעה במרקם החברתי, תחושת דחיה ועוד. אותו שיפור משמעותי יעלה גם את שכר הדירה של הדירות המושכרות באזור ויוסיפו לקושי הקיים בהשגת דיור.

לייעוץ התקשרו 050-5273012 או השאירו פנייה באתר:

אסטרטגיות לטיפול בהתנגדות התושבים להתחדשות עירונית

  • על חוסר האמון ניתן לנסות ולהתגבר על ידי שיתוף התושבים בתהליך התכנון וקבלת ההחלטות. בזכות ערוצי תקשורת פתוחים ושקופים בין הרשויות, היזם, המלווה המשפטי והקבלן לבין התושבים, ניתן לבנות ולבסס אמון ולפתור את החששות טרם הסלמה, סכסוכי שכנים והתנגדויות. 
  • על הרגלים קהילתיים ובמיוחד הגילאים המבוגרים – ישנה אפשרות לקבל תשלום תמורת דירתם הישנה, או באופן מיידי לקבל דירה חדשה כשהם לא צריכים לעבור בדירה שכורה, והם יכולים לבקש ולהישאר באזור אותו הם מכירים.
  • תחזוקה – ישנם הסכמים שונים אותם ניתן לעשות בין היזם לבין הדיירים כמו למשל הסכם שלתקופה של X שנים היזם משלם את הפרש הוצאות התחזוקה.

התייעצו עם משרדנו בנושא התנגדות להתחדשות עירונית

ההתחדשות העירונית היא מבורכת. היא מקדמת את איכות החיים האישית והחברתית, מקדמת את הכלכלה של האזור ותורמת לזרימת כוח אדם חדש לשכונות ישנות. 

מצד שני לא אחת מתגלות התנגדויות של דיירים החוששים מהשינויים הצפויים. תקשורת פתוחה ועירוב התושבים בתהליך עשוי לסייע למיזמי ההתחדשות העירונית להתגבר על ההתנגדויות, לבנות קהילות חזקות ומשגשגות.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, הינכם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עורכי דין ישראל אליאב.